Social Flex Productions

Facebook als recruitmentplatform

Datum: Donderdag 14 mei 2020   |   Auteur: Jimmy Suon

Facebook is een social mediaplatform dat gebruikt wordt om content te delen en om met elkaar in contact te blijven. Voor recruiters is dit een interessant platform om te kijken en te zoeken naar kandidaten naast de eigen website, LinkedIn en via uitzendbureaus. Waarom zou je Facebook gebruiken als recruitmentplatform? Ik leg het je uit.

Het grootste social mediaplatform

Facebook is het grootste social mediaplatform van de wereld, en ook één van de grootste van Nederland. Uit onderzoek komt naar voren dat het dagelijks gebruik van Facebook iets minder wordt over de afgelopen jaren, maar het is nog steeds het meest gebruikte medium van Nederland. Er is vooral een stijging te zien bij de ouderen vanaf 40 jaar. Voor de recruiters is dit ook een goede stap om op Facebook te zoeken naar geschikte kandidaten. Er wordt een grote groep bereikt en hoeft er daarnaast niet betaald te worden voor het delen van vacatures.

Bedrijfscultuur

Facebook is geen zakelijk medium, maar wordt gebruikt om meer te weten te komen over de bedrijfscultuur. Je kunt door het posten van berichten meer vertellen over het bedrijf. Tevens kun je mensen voor je winnen die niet direct opzoek zijn naar een baan. Dit is mogelijk door gebruik te maken van videocontent, omdat Facebook videomateriaal meer laten zien in jouw huidige netwerk. Daarom is het een goede plek om te zoeken naar passieve werkzoekenden.

Gesponsorde berichten

Om meer mensen te bereiken, kan er gekozen worden om gesponsorde berichten in te zetten. Als er gekozen wordt voor een niet-betaald bericht, wordt deze alleen weergegeven op de tijdlijn van je bedrijfspagina. Wanneer er voor een betaald bericht wordt gekozen, kan deze geplaatst worden op de tijdlijn van iemand die het bedrijf niet volgt. Daarnaast kan er aangegeven worden voor welke specifieke doelgroep het bericht is bedoeld. Wanneer mensen aan deze criteria voldoen, krijgen zij het bericht te zien. Met een budget van bijvoorbeeld één euro per dag worden er gemiddeld 800 tot 3.000 mensen bereikt. Met vijf euro per dag stijgt dat gemiddelde naar ongeveer 2500 tot 16.000 per dag binnen Nederland.

Kortom, Facebook is een van de grootste social mediaplatformen van Nederland. Voor recruiters is dit een goede optie om te zoeken naar kandidaten en daarbij onder de aandacht te komen. Daarnaast kan je op jouw bedrijfspagina meer informele manier wat vertellen over je bedrijf en mensen enthousiasmeren. Tot slot kan er gekozen worden om betaalde berichten zoals videocontent in te zetten, zodat er een grote groep bereikt kan worden. Dit allemaal resulteert in positief effect waarbij er meer bekendheid wordt genereerd en er meer reacties ontstaan op jouw vacatures!

VIDEO VACATURE

VRAGEN OF INTERESSE?